perjantaina, huhtikuuta 15, 2005

laatu

quality (englanti), kvalitet (ruotsi)

missä määrin jonkin tunnusomaiset piirteet täyttävät sille olevat tarpeet ja odotukset

Viite: ISO 9000:2000

6 Comments:

Blogger Juhani Anttila said...

Laatukäsitteen tarkastelua:
- Laadun kohde, se jokin, tulee määritellä, jotta laadusta voitaisiin puhua spesifisesti. Esim. kohde voi olla jonkin organisaation “tarjooma” sidosryhmilleen, johon sisältyy tietty tavara- ja palvelutuotekokonaisuus.
- Kohteen tunnusomaiset piirteet muodostuvat kohteen kaikista ominaisuuksista.
- Laatu on aina luonteeltaan suhteellista: Missä määrin kohteessa on ko. ominaisuuksia.
- Tarpeet ja odotukset voivat olla yleisiä tai spesifisiä, jollakin tavoin ilmaistuja tai piileviä.
- Tarpeita ja odotuksia on kaikilla niillä (sidosryhmillä) jotka ovat jotenkin tekemisissä kohteen kanssa.
- Täyttyminen tarkoittaa, että kohteen ominaisuudet vastaavat tarpeita ja odotuksia.

16 huhtikuuta, 2005 11:14  
Blogger Juhani Anttila said...

Laatutermi, vaikka se kiistämättä on laatuammattilaisuuden perustermi, ei kuitenkaan ole käytännössä yksikäsitteinen. Arvostetuilla laatuammattilaisilla voi olla erilaisia määritelmiä. Myös standardeissa tai vastaavissa dokumenteissa laatumääritelmä vaihtelee ja esim. laajimmin maailmassa käytössä olevan ISO 9000 -standardiston laatukäsitteen määritelmä on vaihdellut ajan mukana.

Yksi arvostetuimmista ja pitkään käytössä pysyneistä laadun määritelmistä on Joseph Juranin "Fitness for use", käyttöön sopivuus.

16 huhtikuuta, 2005 11:21  
Blogger Juhani Anttila said...

Klassinen esimerkki laatualan sanastoista on EOQC Glossary, jonka viimeisin ja todennäköisesti myös viimeinen kuudes painos on vuodelta 1989. Kirja on todellakin jo klassikko ja edelleen arvostetussa paikassa jokaisen laatuammattilaisen kirjahyllyssä. Kirjassa on 450 termiä 18 kielellä ja määritelmät englanniksi.

Glossary määrittelee laatukäsitteen seuraavasti:
tuotteen piirteiden ja ominaisuuksien kokonaisuus, jonka kautta se voi tyydyttää asetetut ja olevat tarpeet

Ensimmäinen ISO 9000 –standardisarjaan sisältynyt laatusanastostandardi ISO 8402:1986 määritteli laatutermin samoin kuin tuo em. EOQC Glossary.

Nykyinen ISO 9000:n määritelmä on käyttömahdollisuuksiltaan laajempi ja selvemmin suhteellinen.

17 huhtikuuta, 2005 21:40  
Blogger Juhani Anttila said...

Laatu on ammattitermin lisäksi myös hyvin yleisesti käytetty arkikielen sana. Tällöin laadulla halutaan tuoda esille kohteen joitakin hyviä piirteitä. Ammattitermi pyrkii kuitenkin olemaan neutraali – voi olla sekä huonoa (puuttuvaa) että hyvää laatua. Tämä asian kaksinaisuus kuitenkin joskus aiheuttaa hämminkiä.

Laatu-termi voidaan monessa asiayhteydessä korvata myös sanalla laadukas, kun halutaan korostaa jonkin hyvää laatua. Tällöin voimme myös välttää sen ongelman, mikä on englanninkielessä – sana quality kun voi esiintyä sekä nominina (laatu) että adjektiivina (laadukas). Tästä onkin aiheutunut monia ongelmia monissa kielissä. Esim. ISO 9000 –standardin määritelmän mukaisesti Quality Management ei tarkoita laadun johtamista (eikä laatujohtamista eikä laadunhallintaa), vaan laadukasta johtamista.

Historiallisista papereistani tein hienon löydön, syyskuussa 1990 Laatuyhdistyksen Laatuviesti-lehteen kirjoittamani seuraavan tanka-runon ”Laadukasta”, joka juuri käsittelee laadun määritelmää:

Tiedän, salaisen
sisimmänkin tarpeesi
tavoitan. Siten
sen sinulle valmistan,
lähiasiakkaani.

18 huhtikuuta, 2005 18:02  
Blogger Juhani Anttila said...

Laatu on käsite, jonka jokainen voi ymmärtää ilman selityksiä. Laatu on yleiskielen paljon käytetty sana. Kun jokin asia yhdistetään laatuun, halutaan tuoda esille jonkin asian myönteisiä piirteitä. Laatu on hyvän ja onnistumisen käsite. Kuitenkin, jos ryhdytään analysoimaan, mitä laatukäsitteeseen tarkasti ottaen eri tilanteissa sisältyy, tulee vastaan hyvin monia erilaisia näkökulmia. Tämä monimielisyys on laatukäsitteeseen itseensä sisältyvä luonteenomainen piirre.

Erilaisia laatukäsitteen määritelmiä voidaan ryhmitellä esim. seuraavasti, vaikkakaan eri määritelmäryhmien rajat eivät ole mitenkään selviä tai jyrkkiä.

1. Tuoteominaisuusperusteiset määritelmät

Laatu on tuotteen mitattavissa olevia ominaisuuksia. Laatua on nopeus, tehokkuus, kultapitoisuus, jne. Laatuerot seuraavat ominaisuuksien eroista. Laatua voidaan tarkastella objektiivisesti. Tällaiseen laatukäsitteeseen yhdistetään usein hinta ja kustannukset, siten että parempi laatu merkitsee suurempia kustannuksia. Samasta syystä voidaan perustella, että laadukkaasta tuotteesta voidaan pyytää ja saada hyvä hinta. Näin laatukäsitteen usein ymmärtävät markkinointi-ihmiset.

2. Tuotantoperusteiset määritelmät

Laatu on vaatimusten täyttämistä ja täyttymistä. Tämä määritelmä on ollut käytössä perinteisessä laatutekniikassa, jonka juuret ovat vahvasti materiaalisten tuotteiden valmistuksessa ja valmistusvirheiden estämisessä. Laatu tarkoittaa sitä astetta, millä tuote täyttää suunnittelu- ja valmistusvaatimukset. Laatu on virheettömyysaste. Laatu on objektiivinen ja yksikäsitteisesti mitattavissa oleva suure. Toimintaohjeena tuotannossa on ollut hyvä (hyväksyttävissä) oleva laatutaso tai virheettömyys (0-virhetaso). Virheistä (laaduttomuudesta) johtuvat tuotantokustannukset voidaan välttää vain tekemällä kaikki työt aina kerralla oikein.

3. Monetaariset arvoperusteiset määritelmät

Laatu on kohteen käyttöarvo (utiliteetti). Kohteella nähdään tällöin olevan tietty tarkoitus henkilökohtaisen tyydytyksen aikaansaamiseksi tai muista vastaavista syistä. Tällöin laatu syntyy tuotteen valmistuksen yhteydessä luodusta arvonlisästä (jalostusarvosta). Klassisessa vapaan markkinatalouden taloudellisessa tasapainossa arvonlisän tulee vastata vaihdanta-arvoa (ostettaessa maksettavaa hintaa). Laadukkuutta kuvaa käyttöarvon ja hinnan suhde.

4. Reaalitaloudelliset arvoperusteiset määritelmät

Laatu on kohteen hyötyarvo. Se on tarpeen tyydyttämiseksi saatava hyöty, joka saavutetaan kohteesta (tuotteesta) sen käytön – tai jopa sen koko eliniän - aikana riippumatta siitä, mitä siitä on maksettu (ts. mikä on sen vaihdanta-arvo) ja kuinka suurta arvonlisää tuote edustaa. Tällöin laatu on kohteen kykyä täyttää käyttäjän tarpeet ja odotukset. Laatu on tuotteen ostajan ja käyttäjän tarpeisiin sidottu ja niin ollen aina subjektiivinen ja myös ajallisesti vaihteleva käsite. Laatua voidaan vain subjektiivisesti arvioida. Tuotantotoiminnan ohjeena on tuotteen asiakkaiden piilevienkin ja aitojen tarpeiden mahdollisimman hyvä tunnistaminen ja tuotteen tekeminen täydellisesti niiden mukaisesti. Laatu ei kuitenkaan merkitse välttämättä suuria tuotantokustannuksia. Laadukas toiminta on osaamista ja asiakasohjautuvaa toimintaa.

5. Filosofiset ja myyttiset määritelmät

Laatu on erinomaista hyvyyttä tai luksusta. Laatua ei voi mitata eikä edes määritellä suljetusti. Sinä tiedät mitä se on. Laatu perustuu platonisiin ideoihin. Tällainen laatukäsite on idealistisen filosofian perusta. Tällä tavoin laatukäsitettä tuodaan paljon esille esim. mainonnassa ja ”excellence”-yritysten toiminnassa. Laatu on erinomaisuutta ylivertaisuutta.



Monimielisyys sisältyy laatukäsitteen luonteeseen. Laatua ei voi pakottaa yhteen joustamattomaan määritelmäkaapuun. Kuitenkin laatu on yksi yritystoiminnan, tuotannon ja kaupan peruskäsitteitä. Tästä syystä on nähty tarpeelliseksi saada aikaan myös kansainvälinen standardimääritelmä (ISO 9000). Jotta tällainen määritelmä kuitenkin vastaisi käytäntöä, sen tulee heijastaa laatukäsitteen monimielistä luonnetta.

Yritystoiminnassa on tarkoituksenmukaista, että laatukäsite ymmärretään siten, että edesautetaan yrityksen liiketoiminnallisia tavoitteita. Tällöin on paikallaan, että laatu liitetään myönteisellä tavalla yrityksen tuotteisiin (tavaroihin ja palveluihin). Laadulla vaikutetaan asiakkaiden tyytyväisyyden aikaansaamiseen. Tämä voidaan saada aikaan edullisella ja kilpailukykyisellä tavalla, kun yritys osaa ja hallitsee tuotantoon ja tuotteisiin liittyvät toimensa, ts. yrityksen toiminnan laatu on hyvä. Aivan vastaavalla tavalla voidaan ajatella myös julkisissa ja ns. kolmannen sektorin organisaatioissa.

30 elokuuta, 2005 23:05  
Anonymous Anonyymi said...

Laatu on tarkastelun kohteen tarkastelijassa aikaansaamien positiivisten ja negatiivisten kokemusten summa.
(Kirjasta Suoristuskykyiset prosessit - Hyödynnä SPC)

12 maaliskuuta, 2008 14:41  

Lähetä kommentti

<< Home