Selkeät ja yksikäsitteiset termit ovat johdonmukaisen laatutyön perusta. Blogi käsittelee suomenkielen laatutermejä, määritelmiä, tulkintoja ja taustoja. Tätä ylläpitää Laatukeskuksen Laatuseniorit-jaos yhdessä SFS:n laadunhallintakomitean TK105 kanssa. Kuka tahansa voi osallistua kommentoimalla ja tuomalla esille termeihin liittyviä kysymyksiä ja vaikeuksia. Tarkoituksena on, että sanaston termit ovat eläviä ja liittyvät käytännön ammattimaiseen laatutoimintaan.
Laadukkaan johtamisen käsitettä ei itse asiassa olisi tarpeen ollenkaan määritellä erikseen, koska se on suoraan johdettavissa laatukäsitteen määritelmästä soveltaen sitä yleiskielen mukaiseen ymmärrykseen ja käytäntöihin johtamisesta. Kuitenkin "quality management" on maailmanlaajuisesti tullut koko yhdeksi ammatillisen laatutoiminnan peruskäsitteeksi. Kun lisäksi sen käyttöön liittyy paljon epäselvyyksiä, on sitä syytä tarkastella erillisenä terminä. Erityisesti paljon käytetyt suomenkieliset ilmaisut laadunhallinta tai laatujohtaminen helposti johtavat epäselvyyksiin tai suorastaan väärinkäsityksiin.
Johtaminen tässä termissä useinmiten tarkoittaa jonkin organisaatiokokonaisuuden johtamista, vaikkakin kyllä termiä voidaan sitä yleisemminkin soveltaa. Termi ei tarkoita, että laatua johdettaisiin, vaan että organisaatiota johdetaan siten, että sen toiminnassa ja tuloksissa näkyy laatu.
Quality management käsitteeseen liittyy läheisesti myös paljon käytetty johtamiskäsite quality management system. Loogisesti tulkittuna se tarkoittaa laadukasta johtamisjärjestelmää.
Vielä edelleenkin organisaatioissa näkyy paljon käytettävän ilmaisua "laatujärjestelmä", vaikka se on kokonaan poistettu harhaanjohtavana esim. kansainvälisestä ISO 9000 -käsitteistöstä. Kun ISO 9000 -standardeja uusittiin ja julkaistiin vuoden 2000 versio, haluttiin erityisesti hylätä erillisen laatujärjestelmän käsite, koska sellainen ei voi käytännössä luonnollisella ja tehokkaalla tavalla toimia. Silloin sen tilalle tuotiin juuri johtamisjärjestelmä, johon kaikki laadukkaan johtamisen toimenpiteet tulisi sisältyä. Tätä tärkeätä näkökulmaa ei myöskään selkeästi tuo esille nykyinen "virallinen" käännöksemme, laadunhallintajärjestelmä.
Monissa organisaatioissa on ruvettu käyttämään ilmaisua toimintajärjestelmä. Tämä termi ei kuitenkaan vastaa ISO 9000 -standardien tarkoitusta, koska niissä nimenomaan halutaan korostaa järjestelmällisen johtamisen merkitystä.
Johtaminen (management) voidaan ymmärtää tavallisena yleiskielen sanana, jota ei varsinaisesti tarvitsisi erityisyhteyksissä määritellä. ISO 9000 –standardissa on tälle käsitteelle kuitenkin annettu varsin käyttökelpoinen määritelmä: koordinoidut toimenpiteet organisaation suuntaamiseksi ja ohjaamiseksi. Tässä yhteydessä käytetty organisaatio on määritelty seuraavasti: ryhmä henkilöitä, joiden vastuut, valtuudet, ja keskinäiset suhteet on määritelty sekä tilat ja laitteet.
ISO 9000 –standardissa on myös erikseen määritelty järjestelmä ja yhdistämällä tämä johtamiseen on saatu johtamisjärjestelmä. Vastaavalla tavalla standardissa on tähän vielä liitetty laadun määritelmä, ja siten saatu rakennetuksi käsite quality management system. Kuitenkin tällöin tulos on tullut monitulkintaiseksi. Tämä johtuu erityisesti siitä, että alkuperäisessä englanninkielisessä ilmaisussa on kolme sanaa peräkkäin ilman, että niiden välisiä suhteita on selvennetty. Lisäksi sana quality voidaan ymmärtää sekä substantiivisesti että adjektiivisesti.
Kun kaikki edellä mainittu pohdiskelu viedään kokonaisuudessaan läpi, voidaan tulla tulokseen, että quality management tarkoittaa laadukasta johtamista ja quality management system laadukasta johtamisjärjestelmää, mitkä myös asiallisesti vastaavat nykyaikaisia laatutoiminnan käytäntöjä. Tällainen analyysi on tehty alkuperäisten ISO 9000 -standardin määritelmien pohjalta Internetsivuilla: http://www.qualityintegration.biz/QMSDefinition.html
4 Comments:
Laadukkaan johtamisen käsitettä ei itse asiassa olisi tarpeen ollenkaan määritellä erikseen, koska se on suoraan johdettavissa laatukäsitteen määritelmästä soveltaen sitä yleiskielen mukaiseen ymmärrykseen ja käytäntöihin johtamisesta. Kuitenkin "quality management" on maailmanlaajuisesti tullut koko yhdeksi ammatillisen laatutoiminnan peruskäsitteeksi. Kun lisäksi sen käyttöön liittyy paljon epäselvyyksiä, on sitä syytä tarkastella erillisenä terminä. Erityisesti paljon käytetyt suomenkieliset ilmaisut laadunhallinta tai laatujohtaminen helposti johtavat epäselvyyksiin tai suorastaan väärinkäsityksiin.
Johtaminen tässä termissä useinmiten tarkoittaa jonkin organisaatiokokonaisuuden johtamista, vaikkakin kyllä termiä voidaan sitä yleisemminkin soveltaa. Termi ei tarkoita, että laatua johdettaisiin, vaan että organisaatiota johdetaan siten, että sen toiminnassa ja tuloksissa näkyy laatu.
Quality management käsitteeseen liittyy läheisesti myös paljon käytetty johtamiskäsite quality management system. Loogisesti tulkittuna se tarkoittaa laadukasta johtamisjärjestelmää.
Vielä edelleenkin organisaatioissa näkyy paljon käytettävän ilmaisua "laatujärjestelmä", vaikka se on kokonaan poistettu harhaanjohtavana esim. kansainvälisestä ISO 9000 -käsitteistöstä. Kun ISO 9000 -standardeja uusittiin ja julkaistiin vuoden 2000 versio, haluttiin erityisesti hylätä erillisen laatujärjestelmän käsite, koska sellainen ei voi käytännössä luonnollisella ja tehokkaalla tavalla toimia. Silloin sen tilalle tuotiin juuri johtamisjärjestelmä, johon kaikki laadukkaan johtamisen toimenpiteet tulisi sisältyä. Tätä tärkeätä näkökulmaa ei myöskään selkeästi tuo esille nykyinen "virallinen" käännöksemme, laadunhallintajärjestelmä.
Monissa organisaatioissa on ruvettu käyttämään ilmaisua toimintajärjestelmä. Tämä termi ei kuitenkaan vastaa ISO 9000 -standardien tarkoitusta, koska niissä nimenomaan halutaan korostaa järjestelmällisen johtamisen merkitystä.
Johtaminen (management) voidaan ymmärtää tavallisena yleiskielen sanana, jota ei varsinaisesti tarvitsisi erityisyhteyksissä määritellä. ISO 9000 –standardissa on tälle käsitteelle kuitenkin annettu varsin käyttökelpoinen määritelmä: koordinoidut toimenpiteet organisaation suuntaamiseksi ja ohjaamiseksi. Tässä yhteydessä käytetty organisaatio on määritelty seuraavasti: ryhmä henkilöitä, joiden vastuut, valtuudet, ja keskinäiset suhteet on määritelty sekä tilat ja laitteet.
ISO 9000 –standardissa on myös erikseen määritelty järjestelmä ja yhdistämällä tämä johtamiseen on saatu johtamisjärjestelmä. Vastaavalla tavalla standardissa on tähän vielä liitetty laadun määritelmä, ja siten saatu rakennetuksi käsite quality management system. Kuitenkin tällöin tulos on tullut monitulkintaiseksi. Tämä johtuu erityisesti siitä, että alkuperäisessä englanninkielisessä ilmaisussa on kolme sanaa peräkkäin ilman, että niiden välisiä suhteita on selvennetty. Lisäksi sana quality voidaan ymmärtää sekä substantiivisesti että adjektiivisesti.
Kun kaikki edellä mainittu pohdiskelu viedään kokonaisuudessaan läpi, voidaan tulla tulokseen, että quality management tarkoittaa laadukasta johtamista ja quality management system laadukasta johtamisjärjestelmää, mitkä myös asiallisesti vastaavat nykyaikaisia laatutoiminnan käytäntöjä. Tällainen analyysi on tehty alkuperäisten ISO 9000 -standardin määritelmien pohjalta Internetsivuilla: http://www.qualityintegration.biz/QMSDefinition.html
määrittele seuraavaksi termi: johtamisjärjestelmä.
Itse olen sitä yrittänyt tehdä melkein vuoden. VAIKEA HOMM!
Lähetä kommentti
<< Home